Küzdeni akar az öregedés ellen? 5 tipp, hogy ne kelljen.

A természet valahogy úgy működik, hogy életciklusának mindegyik szakaszában, legyen az születés vagy elmúlás, benne legyen a létezés öröme és szépsége. Gondoljunk csak egy gyönyörű tavaszi, nyári, őszi és téli tájra – tudunk-e különbséget tenni közöttük szépségük alapján? Nem igazán. Valahogy így kéne lenni az emberi élettel is: megtalálni mindegyik életszakaszában azt a szépséget, amivel a természet megajándékozta. Mégis egyre többet hallani, hogy „küzdeni kell” az öregedés ellen. Pedig küzdeni nem az öregedés ellen kell. Küzdeni az ellen kell (bár ezt sem nevezném küzdelemnek, sokkal inkább odafigyelésnek és elköteleződésnek), hogy fiatalként és középkorúként ne éljük el fel öregkori készleteinket. Ne romboljuk, hanem inkább támogassuk a szervezet öngyógyító és egyensúlyteremtő képességét. Ha így teszünk elkerülhetjük azokat a krónikus betegségeket (pl. cukorbetegség, magas vérnyomás, Alzheimer-kór, kritikus mértékű érelmeszesedés), melyekre a modern ember az öregkor természetes velejáróiként tekint. Mit tehetünk ennek érdekében?

  1. Csökkentsük radikálisan a cukorfogyasztásunkat. A modern ember egyik legnagyobb problémája a túlzott mértékű (az ideálisnál átlagosan 3-szor nagyobb) cukorfogyasztás, mivel az melegágya a krónikus betegségeknek. Csökkentsük napi 25 gr alá a cukorbevitelt – már rövid távon is érezni fogjuk pozitív hatásait.
  2. Figyeljünk a megfelelő vitaminbevitelre. Kutatások bizonyítják, hogy élelmiszereink tápanyagtartalma folyamatosan csökken, így önmagában a kiegyensúlyozott táplálkozás sem feltétlenül elégséges az optimális vitamin-szint eléréséhez. Szükséges lehet ezért a vitaminok pl. tabletta formájában történő fogyasztására is.  Ebből a szempontból fontos a D-vitamin (védi az agysejteket (így hatásos az Alzheimer-kór ellen), elengedhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez és a gyulladások legyőzéséhez), a B-vitaminok (csökkentik az agy öregedési folyamatait, védenek a stressz negatív hatásai ellen) és a K-vitamin (hiánya az egyik fő oka a szív- és érrendszeri betegségeknek, illetve a lágyszövetek elmeszesedésének).
  3. Fogyasszunk rendszeresen jó minőségű, állati eredetű omega-3 zsírsavakat. Lassítja az öregedési folyamatokat, jó hatással van az agyműködésre és csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.
  4. Mozogjunk rendszeresen. Az ’örök’ jótanács. Félre ne értsük, nem maratoni futóvá kell válnunk. Ne a ’teljesítmény ’ vezéreljen, hanem a mozgás öröme. Találjuk meg azt a mozgásformát, amit a legjobban szeretünk, amit örömmel végzünk, mert az lesz igazán hatékony. Lehet ez kerékpározás, séta, jógázás, kertészkedés, kocogás, csapatsportok, mértékkel űzve azt, nem lőhetünk mellé vele.
  5. Minden nap tornáztassuk az agyunkat. A mentális stimuláció, valami újnak a tanulása pozitív hatással van az agyműködésre. A life-long-learning (életen át történő tanulás) nem csak a modern munkaerőpiac követelménye. Az elménket ugyanúgy karban kell tartani, ahogy a testünket.