Az egyik legjobb dolog a télben - tanácsok kezdő 'téli' futóknak

Sokan gondolják – még azok közül is, akik a többi évszakban rendszeresen eljárnak kocogni -, hogy télen a szabadtéri futás, a hideg levegő megterheli a szervezetet, könnyen megfáznak, lebetegednek, ezért erre a pár hónapra felfüggesztik a kinti sportot, hogy aztán tavasszal némi pluszkilóval és kissé lankadt állóképességgel újrakezdjék. Pedig, ha betartunk néhány alapszabályt, akkor a téli futás az egyik legjobb dolog, amit ebben az időszakban tehetünk!

>> A száraz, hideg idő jóval kedvezőbb a futáshoz, mint a nyári nagy meleg és magas páratartalom (bár kétségtelen, az ideális ebből a szempontból az ősz és a tavasz). Próbáljuk ki, meglepő, de jobban bírjuk majd, mint augusztusban.

>> Télen általában kevesebbet tartozkodunk a szabadban, ezért a friss levegő élménye tovább fokozza a mozgással egyébként is együttjáró ’jóérzés’ hormonok termelését, ami azon túl, hogy energetizál, segít a téli ’depresszív’ hangulat messzire űzésében.

>> Persze nehéz rászánni magunkat... hidegben, sötétben futni indulni. Ám, ha egyszer nekikezdünk és végigcsináljuk heti 2-3 alkalommal, az nem csupán a testünknek tesz jót, hanem lelkünknek is: növeli az önbizalmat, az önmagunkba vetett hitet, hogy képesek vagyunk bármivel megbirkózni.

>> A mozgás önmagában hasznos a téli pluszkilók felszedése ellen, ami nem csak ezekben a hónapokban jön jól, hanem a nyári fürdőruha-szezon kezdetén is.

Nézzük meg, mire kell figyelni akkor, ha hideg időben futunk. 5 jótanács, hogy elkerüljük a megfázást, a húzódásokat, és hogy a futás télen is élmény legyen.


1. Öltözködj az időjárásnak megfelelően! A kezdő téli futók egyik tévhite, hogy télen sem kell másképp öltözni, mint nyáron, csak a nyári cuccra ráveszünk még néhány meleg holmit, hogy ha kilépünk a szabadba, ne fázzunk. Pedig... Részletes öltözködési tanácsainkat itt olvashatod, most csak a legfontosabbak:

Rétegesen öltözködj. Ha sötétben futsz, ügyelj a láthatóságra (fényvisszaverő kiegészítők, világos, élénk színű ruhadarabok viselése egyaránt jó megoldás).

Az alsó réteg ruha (ami a testtel érintkezik) mindig nedvességelvezető, nedvességtaszító anyagból legyen. Kerüld a gyapjút és a pamutot, mert ezek megtartják az izzadságot - ez az, ami megfázást okoz.

Ha nem esőben vagy nagy havazásban futsz, a felső rétegnél ne a vízállóságra, hanem inkább a jó szellőzésre ügyelj. A vízálló cuccok ugyanis ugyanis alig szellőznek, így hamarabb be- és túlmelegszünk.

Ne öltözz túl! Ha kilépsz az ajtón egyáltalán nem baj, ha fázol, sőt! Az a jó, ha a kocogás első 5-10 perce után éred el a komfortos hőérzetet. Úgy öltözz, mintha kb. 10 fokkal melegebb időben indulnál sétára.

A nyakat, az arcot, a kezet is védeni kell a hidegtől (itt távozik a testhő több, mint 50 %-a). Viselj könnyű sálat, sapkát, kesztyűt, nagy hidegben símaszkot.

2. Télen a bemelegítés különösen fontos! Lehetőleg ne kint, hanem még a meleg szobában, öltözőben melegíts be, valamilyen 'bio', 'természetes' bemelegítő krém használata is ajánlott. Kezdd a kinti mozgást 5-10 perc lassú kocogással. És futás utáni nyújtást, lazítást se feledd! Ahogy a meleg zuhanyt se. :)


3. Kerüld a versenytempót! Télre a lazább, könnyedebb, fokozatosan felépített futótempót ajánljuk. Minél hidegebb van, annál inkább érdemes a 'zsírégető' intenzitásban (kortól, edzettségtől függően 110-140 bpm alatt) futni.

Az is fontos, hogy folyamatosan mozgásban legyél, ne állj le, ne ácsorogj, válts inkább gyors sétára, ha már nagyon elfáradtál. Folyamatosan 'monitorozd' magad: ha elkezdesz zsibbadást érezni itt-ott, akkor menj rögtön meleg helyre, ne erőltesd tovább a dolgot.

4. Orron át vegyél levegőt! Ez télen különösképp fontos. Az elején 'karcos'-nak érezheted ugyan a hideg levegőt, de az 5-10 perc után megszűnik.

5. A folyadékpótlás télen is szükséges! Erről sokan elfeledkeznek, pedig nagyon fontos. Futás előtt és utána is igyál folyadékot, ahogy futás közben is, főleg, ha hosszabb távot teljesítesz. 

A futás, a nyújtás és a zuhany után pedig már csak egy jóleső, meleg tea marad hátra. :)


Jó sportolást!