Szabadságra menni minden nap? - Meditáció pro és kontra

Egyre többet hallani, olvasni a meditáció és a mindfulness pozitív hatásairól. És egyre többen gondolják, hogy ideje belevágni, megtanulni, alkalmazni, hátha az ő életükre is jótékony hatással van. Sokaktól hallom azonban, hogy a pillanat 'itt és most'-jában az elhatározásukon felülkerekedik valami fontosabb. Egy határidő. Egy befejezés előtt álló feladat. A gyerek. A bevásárolnivalók. A kifogások. És az elhatározás csupán vágy marad.

 

 

A meditáció egy 'öntámogató' folyamat, a fenti dilemmákat a helyükre tenni meditációval könnyebb és hatékonyabb. De ha el sem tudjuk kezdeni...? Mi az ami segíthet a nekiindulásban? Azt javaslom, ilyen esetekben ne meditációval kezdjük a meditációt :), hanem 'csupán' azzal, hogy alaposan megvizsgáljuk azokat az indokokat, melyek eltérítenek minket az elhatározásunktól (valós kifogások ezek?), illetve próbáljuk meg átérezni mindazt, amit nyerhetünk a meditálással (mi az, amit igazán szeretnék?).  Persze ez mindenkinél más és más. Nekem a legfontosabb, hogy így minden nap elmehetek 1 órás szabadságra! J

 

Melyek a leggyakoribb 'kifogások'?

 

1. „A meditálás unalmas” – Ilyenkor gondolj arra, milyen megkönnyebbülést jelent, amikor végzel valamilyen határidős feladattal és mennyire jó érzés üresnek ('tisztának') és könnyűnek lenni - ez cseppet sem unalmas. A meditációval éppen ezt az érzést élheted át nap, mint nap.

 

A meditáció segít megérteni örömeinket és fájdalmainkat. Egy lehetőség arra, hogy felismerjük mi okozza azokat – így tudatosabban tudunk tenni értük, illetve ellenük.

 

2. „Nem bírok ennyi ideig egy helyben ülni” – Ez önmagában nem meglepő, hacsak nem születtünk kősziklának. De miért is kéne órákig egy helyben ülnöd? Kezd 5 vagy 10 perces mindfulness gyakorlatokkal és fokozatosan növeld az időt, úgy ahogyan az jólesik. Ismerve a budapesti tömegközlekedést, 10 perc egyhelyben ülés, nem tűnik kibírhatatlannak.

 

Az állandó rohanás, a mindenkinek való megfelelési kényszer növeli a stresszt, a túl nagy stressz pedig számos betegség okozója. A meditáció csökkenti a feszültséget, valamint segít a stresszhez való viszonyulásunk megváltoztatásában: támogat abban, hogy kihasználjuk annak pozitív hatásait, miközben elkerüljük a negatívakat.


 

3. „Egyszerűen nincs rá időm” – Gyerek, család, munka, tanulás, határidők, főnökök, érthető, ha így gondoljuk. Ám nézzük végig a napunkat – annak mind a 24 órájában alkotó, felelősségteljes és halaszthatatlan dolgokat csinálunk? Minden pillanatban szüksége van ránk a világnak? Nem valószínű. Van időnk. És ezt megélni az egyik legnagyobb „aha” élménye a meditációnak. 

 

A multitasking az elme rombolója, jelentősen lecsökken hatékonyságunk, ha sok dologra kell egyszerre figyelnünk. A meditáció ezzel szemben fejleszti a fókuszálási és megélesíti a koncentrálóképességünket, segít prioritásaink megtalálásában.

 

4. „Utálok egyedül lenni” – Az egyedüllét különösen alulértékelt dolog a mai társadalmakban. Ha valaki magányra vágyik az már-már 'gyanús'. Pedig. Szükségünk van az emberek közt magányra, miként szükségünk van a magányban emberekre. A magányban egyébként sem vagyunk egyedül: magunkkal vagyunk. :) Olyan lehetőség ez, amikor maximálisan odafigyelhetünk önmagunkra.

 

Érezted már valaha, hogy gondolataid elkalandoznak és csak bámulsz üres szemekkel a főnöködre, barátaidra, gyerekeidre? A meditáció nem csak abban segít, hogy magadra jobban figyelj, hanem abban is, hogy teljes figyelmet tudj adni a számodra fontos embereknek.


5. „Az agyam állandóan dolgozik, nem bírom leállítani” – Nem is kell, hogy leálljon, nem kell kényszerítened. Ha leülsz, elernyedsz, akkor is csak engedd, hogy ’működjön’ - hidd el le fog lassulni… aztán, lehet újra felgyorsul… és majd megint le.... Minél jobban megy majd a meditálás, annál könnyebb lesz. Csak hagyd, hogy menjen minden a maga természetes útján.

 

Nem csak a munkahelyen, az utcán vagy éppen otthon, de a saját fejünkben is állandóan ott van valami ’háttérzaj’ (fölösleges gondolatok, odafigyelések, figyelemelterelő apróságok), ami sosem hagy minket magunkra. A meditáció segít lehalkítani, s idővel megszüntetni ezeket a zajokat.


 

Mit gondolsz? Neked is eljött az ideje egy kis pihenésnek és szabadságnak? J